Recent News
CSO

Rola CSO będzie nadal rosła i ewoluowała, w miarę jak zbliżać się będą terminy zerowe netto, pojawiać się będą standardowe metody raportowania, a inwestorzy będą domagać się przejrzystości i odpowiedzialności. Nawet te CSO, które mają już bezpośredni kontakt z dyrekcją, będą musiały dostosować się i rozszerzyć swoją sieć kontaktów, by wspierać transformację zrównoważonego rozwoju w całej organizacji. CSO o ograniczonych kompetencjach muszą rozszerzyć swój wpływ, żeby sprostać rosnącym wyzwaniom.

Przewodzić z centrum – ale delegować. W miarę jak firmy włączają zrównoważony rozwój do swojej strategii i działań, wiedza i doświadczenie CSO w zakresie ESG musi rozprzestrzeniać się w całej organizacji. Początkowo sprzyja to bardziej scentralizowanemu podejściu, ponieważ brak znajomości ESG w organizacji wymaga od CSO i ich zespołów szerzenia wiedzy i działania w charakterze ekspertów tematycznych. Firmy na początku swojej drogi w zakresie ESG potrzebują CSO, który zajmuje się networkingiem i rzecznictwem. Obejmuje to angażowanie się w sojusze branżowe i znajdowanie zewnętrznych sojuszników, którzy mogą wspierać transformację organizacji w zakresie zrównoważonego rozwoju.

Jednak w miarę jak organizacja staje się coraz bardziej zaznajomiona z tematami ESG, to scentralizowane podejście musi zostać skorygowane. Po osiągnięciu szybkich sukcesów w zakresie ESG – takich jak redukcja odpadów, realokacja budżetu czy obniżenie zużycia energii – postępy w zakresie zrównoważonego rozwoju wymagają dogłębnej znajomości i bliskości codziennej działalności. To skłania do delegowania odpowiedzialności za ESG na poszczególne jednostki biznesowe. Delegacja ta nie neguje jednak znaczenia centralnego zespołu ESG, który wciąż stanowi wartość dodaną na poziomie strategicznym: ciągła presja konkurencyjna i wyzwania operacyjne oznaczają, że jednostkom biznesowym często brakuje czasu, by być na bieżąco z wyzwaniami i możliwościami (lub spotykają się z niewłaściwymi bodźcami i czynnikami zniechęcającymi do działania). CSO muszą więc stale nadstawiać ucha i ostrzegać swoje organizacje, kiedy i gdzie to konieczne.

Esther Verburg podsumowała ewolucję roli CSO w Tommy Hilfiger w ten sposób: „Kiedy zaczynaliśmy w 2010 roku, zrównoważony rozwój był bardzo skoncentrowany na podnoszeniu świadomości. Następnie w 2014 roku zrobiliśmy program, który był bardziej skoncentrowany na wprowadzeniu celów wokół zrównoważonego rozwoju do biznesu, a to stało się o partycypacji. Teraz przenosimy własność na resztę biznesu. To jest praca w toku. Musimy zastanowić się nad tym, jakie są bodźce i kluczowe wskaźniki efektywności, tak aby zapewnić jakościowy sposób realizacji zrównoważonego rozwoju i włączenia go do naszej codzienności. Wierzę jednak, że udało nam się osiągnąć postęp, jeśli chodzi o zrozumienie na poziomie kierownictwa, że zrównoważony rozwój jest teraz częścią tego, kim jesteśmy, jak tworzymy produkt i jak prowadzimy firmę.”

Ujęcie zrównoważonego rozwoju w ramy jako zwycięskiej podróży

Promowanie ESG w organizacjach często wymaga pokonania tego, co nasza koleżanka Emma Cox nazywa „lepkim środkiem”. Pomiędzy liderami korporacji na szczycie, którzy mogą wspierać transformację zrównoważonego rozwoju, a często młodymi, postępowymi orędownikami tego procesu na dole, często znajdują się menedżerowie i pracownicy, którzy są przywiązani do status quo. Może to być na przykład szef jednostki biznesowej, która osiąga swoje obecne przychody dzięki niezrównoważonym produktom.

Przezwyciężenie tego „lepkiego środka” jest kluczem do wprowadzenia w życie programu ESG. Obejmuje to ujęcie zrównoważonego rozwoju w ramy całej organizacji jako zwycięskiej podróży. „Jednym z kluczowych priorytetów CSO – zwłaszcza na początku – jest wyjaśnienie, w jaki sposób zrównoważony rozwój przyczynia się do rozwoju firmy” – mówi Esther Verburg. „Nie chodzi o 'albo-albo’, ale o 'i’. Stworzenie zrozumienia i powiązania tego, jak zrównoważony rozwój napędza wartość jest absolutnie kluczowe. Należy również zastanowić się, w jaki sposób zrównoważony rozwój łączy się z historią naszej marki i ją wzmacnia. Zrównoważony rozwój sam w sobie nie jest czynnikiem wyróżniającym, dlatego należy opracować narrację dotyczącą zrównoważonego rozwoju.”

Biorąc pod uwagę, że ESG wpływa na wszystkie działy firmy, podkreślanie zalet transformacji zrównoważonego rozwoju od samej góry jest kluczowe dla rozwoju zrównoważonych produktów i usług. Pomaga to również przezwyciężyć często długo utrzymywane i głęboko zakorzenione przekonanie, że zrównoważony rozwój nie jest kluczowy dla sukcesu biznesowego i może stanowić zagrożenie dla rentowności. Wdrożenie roli CSO na poziomie C nie rozwiąże wszystkich problemów, ale jest ważnym elementem udanej transformacji ESG z oddziaływaniem.

News Reporter

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *